فرض کنیم:::
مقرر گردیده است جهت توسعه پایدار مناطق مرزی و ساحلی کشور (مشتمل بر مناطق هم جوار مرزهای زمینی و رودخانه های مرزی و سواحل و مرزهای دریایی) و بهبود سطح اشتغال، درآمد و رفاه هموطنان گرامی زیرساخت های لازم ارتقاء یابند؛ با عنایت به سلسله مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه (معرفی برخی منابع در انتهای بخش) انجام مطالعات برنامه ریزی و توسعه پایدار، تامین الزامات و پیش نیازهای رشد و توسعه، گسترش زیرساخت های ملی توسعه پایدار (بصورت متوازن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، و زیست محیطی)، بهبود فضای کسب و کار و توسعه سرمایه گذاری و اشتغال با اجرای پروژه های بزرگ و طرح های عظیم زیربنایی و زیرساختی و مهندسی مجدد و هوشمند سازی فرآیندها در سه گروه ذیل متصور است.
گروه اول: ارتقاء زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مناطق مرزی و ساحلی کشور شامل:
1-1- انجام مطالعات برنامه ریزی و توسعه پایدار مناطق مرزی و ساحلی کشور
2-1- توسعه نظام خدمات فنی مهندسی و مشاوره، تدارکات و پشتیبانی، و پیمانکاری و ساخت
3-1- گسترش زیرساخت های حمل و نقل در مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-3-1- توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای و احداث رینگ بزرگراهی مرزی و ساحلی کشور
2-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای و گسترش حمل و نقل سبز و پاک
3-3-1- توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و احداث رینگ راه آهن مرزی و ساحلی کشور
4-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی (قطارها و واگن های مسافری و باری)
5-3-1- توسعه فرودگاه های مسافری و باری و گسترش زیرساخت های حمل و نقل هوایی
6-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی (هواپیماهای مسافری و باری)
7-3-1- توسعه بنادر مسافری و گسترش زیرساخت های گردشگری دریایی کشور
8-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان شناورهای مسافری و تامین کشتی های مدرن گردشگری
9-3-1- ساخت و تجهیز بنادر هوشمند تجاری (بنادر بزرگ "مگا پورت"، متوسط و کوچک)
10-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان شناورهای تجاری و تامین کشتی های مدرن تجاری
4-1- گسترش شبکه ها و تاسیسات زیربنایی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-4-1- توسعه شبکه سراسری انتقال آب و تاسیسات شیرین سازی آب دریا
2-4-1- توسعه شبکه هوشمند انتقال انرژی و نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده
3-4-1- توسعه شبکه های سراسری انتقال گاز طبیعی
4-4-1- توسعه شبکه های سراسری انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی
5-4-1- توسعه تاسیسات و شبکه های ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
5-1- توسعه اجتماعی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-5-1- نوسازی/بهسازی واحدهای مسکونی مناطق مرزی و ساحلی کشور
2-5-1- توسعه و تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی مناطق مرزی و ساحلی کشور
3-5-1- توسعه و تجهیز استادیوم ها و اماکن ورزشی مناطق مرزی و ساحلی کشور
4-5-1- توسعه و تجهیز مدارس و اماکن آموزشی مناطق مرزی و ساحلی کشور
5-5-1- توسعه و تجهیز دانشگاه ها و مراکز R&D مناطق مرزی و ساحلی کشور
6-5-1- توسعه و تجهیز مراکز خدمات بهداشتی مناطق مرزی و ساحلی کشور
7-5-1- توسعه و تجهیز مساجد و اماکن مذهبی مناطق مرزی و ساحلی کشور
8-5-1- توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی هنری مناطق مرزی و ساحلی کشور
9-5-1- توسعه و تجهیز مراکز خدمات اداری مناطق مرزی و ساحلی کشور
10-5-1- توسعه تونل های مشترک تاسیسات عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور
11-5-1- توسعه شبکه های حمل و نقل چند وجهی فرامدی مناطق مرزی و ساحلی کشور
12-5-1- توسعه شبکه های قطار شهری مناطق مرزی و ساحلی کشور
13-5-1- توسعه شبکه های توزیع آب شرب مناطق مرزی و ساحلی کشور
14-5-1- توسعه شبکه های توزیع آب غیرشرب مناطق مرزی و ساحلی کشور
15-5-1- توسعه شبکه های توزیع برق مناطق مرزی و ساحلی کشور
16-5-1- توسعه شبکه های توزیع گاز طبیعی مناطق مرزی و ساحلی کشور
17-5-1- توسعه شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب و پساب مناطق مرزی و ساحلی کشور
18-5-1- توسعه شبکه های یکپارچه ICT مناطق مرزی و ساحلی کشور
19-5-1- توسعه سامانه های هوشمند مناطق مرزی و ساحلی کشور
20-5-1- توسعه اماکن و تاسیسات امدادی مناطق مرزی و ساحلی کشور
21-5-1- توسعه و تجهیز تاسیسات شهری/روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور
22-5-1- توسعه نوسازی مبلمان و تجهیزات شهری/روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور
23-5-1- توسعه شبکه های جمع آوری و بازیافت پسماند مناطق مرزی و ساحلی کشور
24-5-1- توسعه و نوسازی ناوگان امداد و نجات مناطق مرزی و ساحلی کشور
25-5-1- توسعه و نوسازی ناوگان خدمات شهری/روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور
26-5-1- توسعه و نوسازی ناوگان خدمات دولتی/عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور
27-5-1- توسعه نظام اطلاع رسانی عمومی و شفافیت اطلاعاتی در مناطق مرزی و ساحلی
6-1- بهبود فضای کسب و کار مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-6-1- توسعه پایانه های مرزی و هاب های صادراتی عام و تخصصی
3-6-1- توسعه مراکز لجستیک مرزی و دهکده ها و پارک ها و شهرهای لجستیک ساحلی
4-6-1- توسعه زیرساخت های کشاورزی نوین (زراعت و باغبانی هوشمند)
5-6-1- توسعه زیرساخت های مدرن تولید گوشت و لبنیات
6-6-1- توسعه بنادر صیادی و زیرساخت های شیلات
7-6-1- توسعه و نوسازی شناورهای صیادی و تامین کشتی های صید صنعتی
8-6-1- توسعه زیرساخت های نوین پرورش آبزیان
9-6-1- توسعه و نوسازی زیرساخت های صنعتی و توسعه صنایع نفت و گاز
10-6-1- توسعه زیرساخت های معدنی و نوسازی و تجهیز معادن
11-6-1- توسعه پایانه های مسافری مرزی
12-6-1- توسعه اماکن اقامتی و پذیرایی و گسترش زیرساخت های گردشگری
13-6-1- توسعه اماکن خدماتی، رفاهی بین راهی و گسترش تاسیسات جاده ای
14-6-1- توسعه پلاژهای ساحلی و گسترش زیرساخت های تفریحات آبی
15-6-1- توسعه صنایع دستی، مرمت آثار تاریخی و ترویج میراث فرهنگی
7-1- توسعه زیست محیطی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-7-1- توسعه آبخیزداری و مدیریت سیلاب مناطق مرزی و ساحلی کشور
2-7-1- توسعه پارک ها و فضاهای سبز عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور
3-7-1- بهبود شاخص های زیست محیطی مناطق مرزی و ساحلی کشور
گروه دوم: ارتقاء زیرساخت های امنیت عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-2- احداث پاسگاه های مدرن مرزی و ساحلی
2-2- احداث کلانتری ها و پاسگاه های مدرن انتظامی
3-2- ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه امنیت هوشمند مناطق مرزی و ساحلی
4-2- احداث دیوار هوشمند و فنس مجازی مرزی/ ساحلی (مرزبانی و دریابانی هوشمند)
5-2- توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل و تدارکات پلیس انتظامی، مرزبانی و گارد ساحلی
گروه سوم: ارتقاء زیرساخت های دفاعی مناطق مرزی و ساحلی کشور
ادامه...
گروه دوم: ارتقاء زیرساخت های توسعه پایدار مناطق مرزی و ساحلی کشور و بهبود فضای کسب و کار
3-2- گسترش شبکه ها و تاسیسات زیربنایی ملی در مناطق مرزی و ساحلی کشور
8-3-2- ساخت و تجهیز بنادر هوشمند تجاری (بندرهای بزرگ "مگا پورت"، متوسط و کوچک تجاری)
حمل و نقل دریایی به دلیل ماهیت بین المللی در حال حاضر بیش از 90% جابجایی تجارت جهانی را در برگرفته است و سایر شیوه های حمل و نقل از جمله جاده ای، ریلی و هوایی تنها سهمی 10 درصدی از دنیای حمل و نقل دارند.(سازمان بنادر و دریانوردی)
سالانه بیش از 8.4 میلیارد تن انواع کالا از طریق دریا و توسط خطوط کشتی رانی حمل می شوند و این میزان نسبت به سه دهه گذشته نزدیک به 5.5 برابر شده است. این آمار حاکی از افزایش فزاینده تجارت جهانی کالا و نقش حمل و نقل دریایی در آن است که در این میان، بنادر نقش کلیدی ایفا می کنند.
در کشور ما حدود 90% از صادرات و واردات کالا از بنادر و اسکله های بازرگانی و پایانه های دریایی کشور صورت می گیرد؛ به عبارتی دیگر بنادر جمهوری اسلامی ایران دروازه های اصلی ورود و خروج کالا هستند. (سازمان بنادر و دریانوردی)
بنادر کارا و فعال، علاوه بر تنوع در صادرات و خروج از اقتصاد تک محصولی، نقش ارزشمندی در کاهش بهای تمام شده کالاها دارند و با توجه به گستردگی سواحل دریایی کشور، این زیرساخت ها می توانند جریان سرمایه گذاری را به دورن فضای ملی هدایت کنند.(سازمان بنادر و دریانوردی)
با عنایت به مجموعه موارد صدرالذکر، چنانچه هزینه واحد احداث بندرهای هوشمند تجاری نسل سوم و چهارم با ساخت و تجهیز ترمینال های هوشمند بندری(شامل ترمینال کانتینری، ترمینال کالاهای عمومی، ترمینال کالاهای فله، ترمینال نفت خام، ترمینال فرآورده های نفت و گاز، ترمینال مایعات و مواد شیمیایی، ترمینال LNG/LPG، ترمینال رو رو، ترمینال غلات، ترمینال دام و احشام، و سایر ترمینال های تخلیه و بارگیری کالاهای ویژه) احداث پست های اسکله و تاسیسات مدرن بندری، شبکه هوشمند حمل و نقل ترکیبی فرامدی (شبکه یکپارچه حمل و نقل دریایی و ریلی و زمینی و هوایی)، زون های صنعتی و فرآوری مواد، سایت های خدمات بندری (خدمات حمل و نقل و لجستیک، خدمات نگهداری و تعمیرات، خدمات بسته بندی کالا، خدمات تخلیه بارگیری کانتینر، خدمات انبارداری و پردازش کالا، خدمات تجارت و بازرگانی، خدمات بازرسی و ...)، یاردهای کشتی سازی، تسهلات ICT بندری و ارتباطات یکپارچه با سایر بنادر مهم ملی و فراملی و زیرساخت های هوشمندسازی بندری بشرح جدول زیر مفروض باشد:
و توسعه و نوسازی و احداث 54 بندر مدرن تجاری شامل :
1- تعداد 4 بندر عظیم تجاری "مگا پورت" - با قابلیت پهلوگیری و تخلیه بارگیری کشتی های سوپر پست پاناماکس پلاس VLCS , ULCS - در سواحل مکران - استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان (شهرستان های چابهار، کنارک، جاسک و سیریک)
2- تعداد 5 بندر بزرگ تجاری "رده دوم" - با قابلیت پهلوگیری و تخلیه بارگیری کشتی های سوپر پست پاناماکس - در سواحل خلیج فارس - استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان (شهرستان های بندرعباس، میناب، بوشهر، ماهشهر و آبادان)
3- تعداد 9 بندر بزرگ تجاری "رده سوم" - در سواحل خلیج فارس و دریای خزر - استانهای هرمزگان، بوشهر، خوزستان، مازندران و گیلان (شهرستان های بندر لنگه، قشم، کنگان، گناوه، خرمشهر، شادگان، بهشهر، نوشهر و بندرانزلی )
4- تعداد 12 بندر بزرگ تجاری "رده چهارم" در سواحل خلیج فارس - استانهای بوشهر و هرمزگان و خوزستان (شهرستان های دشتی، تنگستان، عسلویه، دیر، خمیر، پارسیان، هندیجان، دیلم، ابوموسی و جزایر هرمز، خارک و سایر جزایر جنوبی کشور)
5- تعداد 6 بندر متوسط تجاری "رده پنجم" در سواحل دریای خزر - استان های گیلان و مازندران (شهرستان های رشت، ساری، طوالش، لاهیجان، تنکابن و رودسر)
6- تعداد 6 بندر متوسط تجاری "رده ششم" در سواحل شمالی کشور - استان های گیلان و مازندران (شهرستان های لنگرود، بابلسر، نور، نکا، چالوس و آستانه اشرفیه)
7- تعداد 6 بندر کوچک تجاری "رده هفتم" در سواحل شمالی کشور - استان های گیلان و مازندران و و گلستان (شهرستان های محمودآباد، آستارا، ترکمن، جویبار، رامسر و رضوانشهر)
8- تعداد 6 بندر کوچک تجاری "رده هشتم" در سواحل شمالی کشور - استان های گلستان، مازندران، گیلان (شهرستان های گمیشان، فریدونکنار، میاندرود، عباس آباد، بندر گز و گلوکاه)
مفروض باشد، تخمین مجموع سرمایه گذاری لازم بشرح جدول آتی ارائه می گردد.
توضیح: زیرساخت های بندری و پست های اسکله و ترمینال های تخلیه و بارگیری کالا و سطح هوشمندی متناسب با قابلیت ها و نیازهای هر کدام از بنادر و مناطق ساحلی و جزایر کشور تعیین می گردد و گروه بندی فوق جهت ارائه تصویری کلی بهمراه تخمین هزینه احداث این بنادر مدرن و هوشمند تجاری ارائه گردیده است.
در این تخمین هزینه احداث ترمینال های عظیم کانتینری، ترمینال ها و سیلوهای تخلیه و بارگیری غلات و حبوبات، ترمینال های باری فله، ترمینال های بار عمومی، ترمینال های تخلیه و بارگیری خودرو، ترمینال های تخلیه بارگیری دام و احشام، ترمینال های و مخازن ذخیره سازی و انتقال مایعات و گازها بهمراه تاسیسات و تجهیزات تخلیه و بارگیری کشتی شامل:
انواع جرثقیل دروازهای یا گنتری کرین (Gantry crane)
- گنتری کرین سوپر پست پاناماکس
- گنتری کرین سوپر پست پاناماکس پلاس
انواع جرثقیل کانتینر بر یا ترانستینر (transtainer)
- جرثقیل موبایل ساحلی / جرثقیل موبایل محوطه ای
- جرثقیل کانتینر بر چرخ لاستیکی RTG (Rubber Tired Gantry cranes)
- ترانستینر ریلی (RAIL MOUNTED TRANSTAINER)
- ترانستینر ریلی خودکار ARMG / ASC (Automated Rail Mounted Gantry)
- استرادل کاریر (straddle carrier or straddle truck) / شاتل کریر Shuttle Carriers
انواع کشنده پایانه ای (Terminal Tractor)
- کشنده / تراکتور پایانه ای (Terminal Truck)
- کشنده کفی پایانه ای
- کشنده خودران AGV (Automated Guided Vehicle)
انواع لیفتراک
- تاپ لیفت TopLift
انواع لودر و مینی لودر
قیف و گراپ / مکنده های غلات / برج های تخلیه کننده (سیستم الواتور) و سیلوهای غلات
سردخانه های بندری و پلاگ های یخچالی
و سایر تجهیزات و ماشین آلات لازم (بمانند ماشین آلات سوخت رسانی و وسایل نقلیه نظافت اماکن و ...) و اماکن بندری پشتیبان (بمانند انبارهای عمومی و اختصاصی، سردخانه های نگهداری کالاهای فسادپذیر، پشتیبانی فراساحل، گارد ساحلی و سایت های بازرسی و کنترل کالا) و زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی جاده ای و ریلی و هوایی بهمراه پایانه های حمل و نقل اینترمودال (چند وجهی فرامدی) لحاظ گردیده است.
با عنایت به سلسله مطالب فوق، تخمین حجم سرمایه گذاری جهت ارتقاء زیرساخت های توسعه پایدار مناطق مرزی و ساحلی کشور بشرح جدول زیر ارائه می گردد.
نکات مهم:
1- سرمایه گذاری در طر ح ها و پروژه های اقتصادی عنوان شده توسط بخش خصوصی مفروض است.
2- تامین هزینه طرح ها و پروژه های غیرانتفاعی صدرالذکر بعلاوه هزینه توسعه زیرساخت های امنیت عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور مشتمل بر:
هزینه انسداد مرزها و کنترل هوشمند مرزها و سواحل کشور (ساخت دیوار هوشمند مرزی و فنس مجازی)
هزینه احداث پاسگاه های هوشمند مرزی و ساحلی (مرزبانی هوشمند / گارد ساحلی هوشمند)
هزینه احداث کلانتری های هوشمند و پاسگاه های مدرن انتظامی مناطق مرزی و ساحلی
هزینه استقرار سامانه یکپارچه امنیت هوشمند مناطق مرزی و ساحلی
هزینه توسعه ناوگان حمل و نقل و تدارکات (لجستیک) پلیس انتظامی، مرزبانی و گارد ساحلی
از محل درآمد حاصل از واگذاری اراضی دولتی و درآمد حاصل از مسئولیت اجتماعی طرح های عظیم سرمایه گذاری (بمانند لحاظ 5% حجم سرمایه گذاری در احداث شهرهای جدید به عمران مناطق پیرامونی) و منابع عمومی متصور است.
3- صدور مجوزهای سرمایه گذاری و احداث پروژه های توسعه اقتصادی مناطق مرزی و ساحلی کشور همزمان با برنامه ریزی و تدارکات اجرای پروژه های ارتقاء زیرساخت های امنیت عمومی این مناطق بنحوی مفروض است که ارتقاء وضعیت اشتغال و افزایش درآمد و رفاه عمومی را بدنبال داشته باشد.
اطلاعات بیشتر:
سند آمایش مراکز لجستیک کشور. معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران
امکان سنجی توسعه مرزها و نقش آن بر امنیت مرزی - دکتر حسن سعادتی جعفرآبادی ، دکتر محمد رضا زیرکی
بررسی ظرفیت و توانمندی های بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس - مهدی رستگاری
مکانیابی بندر جدید در سواحل جنوب کشور- مهندسین مشاور طرح نواندیشان
طرح جامع حمل و نقل کشور - دفتر برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل
تحلیل وضعیت زیرساخت ها و عملکرد لجستیکی قطر - مجتبی سلیمانی سدهی - الناز میاندو آبچی
KONECRANES AVOLUTION OF INTERMODAL