فرض کنیم:::
مقرر گردیده است جهت توسعه پایدار مناطق مرزی و ساحلی کشور (مشتمل بر مناطق هم جوار مرزهای زمینی و رودخانه های مرزی و سواحل و مرزهای دریایی) و بهبود سطح اشتغال، درآمد و رفاه هموطنان گرامی زیرساخت های لازم ارتقاء یابند؛ با عنایت به سلسله مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه (معرفی برخی منابع در انتهای بخش) انجام مطالعات برنامه ریزی و توسعه پایدار، تامین الزامات و پیش نیازهای رشد و توسعه، گسترش زیرساخت های ملی توسعه پایدار (بصورت متوازن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، و زیست محیطی)، بهبود فضای کسب و کار و توسعه سرمایه گذاری و اشتغال با اجرای پروژه های بزرگ و طرح های عظیم زیربنایی و زیرساختی و مهندسی مجدد و هوشمند سازی فرآیندها در سه گروه ذیل متصور است.
گروه اول: ارتقاء زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مناطق مرزی و ساحلی کشور شامل:
1-1- انجام مطالعات برنامه ریزی و توسعه پایدار مناطق مرزی و ساحلی کشور
2-1- توسعه نظام خدمات فنی مهندسی و مشاوره، تدارکات و پشتیبانی، و پیمانکاری و ساخت
3-1- گسترش زیرساخت های حمل و نقل در مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-3-1- توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای و احداث رینگ بزرگراهی مرزی و ساحلی کشور
2-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای و گسترش حمل و نقل سبز و پاک
3-3-1- توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و احداث رینگ راه آهن مرزی و ساحلی کشور
4-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی (قطارها و واگن های مسافری و باری)
5-3-1- توسعه فرودگاه های مسافری و باری و گسترش زیرساخت های حمل و نقل هوایی
6-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی (هواپیماهای مسافری و باری)
7-3-1- توسعه بنادر مسافری و گسترش زیرساخت های گردشگری دریایی کشور
8-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان شناورهای مسافری و تامین کشتی های مدرن گردشگری
9-3-1- ساخت و تجهیز بنادر هوشمند تجاری (بنادر بزرگ "مگا پورت"، متوسط و کوچک)
10-3-1- نوسازی و توسعه ناوگان شناورهای تجاری و تامین کشتی های مدرن تجاری
4-1- گسترش شبکه ها و تاسیسات زیربنایی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-4-1- توسعه شبکه سراسری انتقال آب و تاسیسات شیرین سازی آب دریا
2-4-1- توسعه شبکه هوشمند انتقال انرژی و نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده
3-4-1- توسعه شبکه های سراسری انتقال گاز طبیعی
4-4-1- توسعه شبکه های سراسری انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی
5-4-1- توسعه تاسیسات و شبکه های ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
5-1- توسعه اجتماعی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-5-1- نوسازی/بهسازی واحدهای مسکونی مناطق مرزی و ساحلی کشور
2-5-1- توسعه و تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی مناطق مرزی و ساحلی کشور
3-5-1- توسعه و تجهیز استادیوم ها و اماکن ورزشی مناطق مرزی و ساحلی کشور
4-5-1- توسعه و تجهیز مدارس و اماکن آموزشی مناطق مرزی و ساحلی کشور
5-5-1- توسعه و تجهیز دانشگاه ها و مراکز R&D مناطق مرزی و ساحلی کشور
6-5-1- توسعه و تجهیز مراکز خدمات بهداشتی مناطق مرزی و ساحلی کشور
7-5-1- توسعه و تجهیز مساجد و اماکن مذهبی مناطق مرزی و ساحلی کشور
8-5-1- توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی هنری مناطق مرزی و ساحلی کشور
9-5-1- توسعه و تجهیز مراکز خدمات اداری مناطق مرزی و ساحلی کشور
10-5-1- توسعه تونل های مشترک تاسیسات عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور
11-5-1- توسعه شبکه های حمل و نقل چند وجهی فرامدی مناطق مرزی و ساحلی کشور
12-5-1- توسعه شبکه های قطار شهری مناطق مرزی و ساحلی کشور
13-5-1- توسعه شبکه های توزیع آب شرب مناطق مرزی و ساحلی کشور
14-5-1- توسعه شبکه های توزیع آب غیرشرب مناطق مرزی و ساحلی کشور
15-5-1- توسعه شبکه های توزیع برق مناطق مرزی و ساحلی کشور
16-5-1- توسعه شبکه های توزیع گاز طبیعی مناطق مرزی و ساحلی کشور
17-5-1- توسعه شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب و پساب مناطق مرزی و ساحلی کشور
18-5-1- توسعه شبکه های یکپارچه ICT مناطق مرزی و ساحلی کشور
19-5-1- توسعه سامانه های هوشمند مناطق مرزی و ساحلی کشور
20-5-1- توسعه اماکن و تاسیسات امدادی مناطق مرزی و ساحلی کشور
21-5-1- توسعه و تجهیز تاسیسات شهری/روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور
22-5-1- توسعه نوسازی مبلمان و تجهیزات شهری/روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور
23-5-1- توسعه شبکه های جمع آوری و بازیافت پسماند مناطق مرزی و ساحلی کشور
24-5-1- توسعه و نوسازی ناوگان امداد و نجات مناطق مرزی و ساحلی کشور
25-5-1- توسعه و نوسازی ناوگان خدمات شهری/روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور
26-5-1- توسعه و نوسازی ناوگان خدمات دولتی/عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور
27-5-1- توسعه نظام اطلاع رسانی عمومی و شفافیت اطلاعاتی در مناطق مرزی و ساحلی
6-1- بهبود فضای کسب و کار مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-6-1- توسعه پایانه های مرزی و هاب های صادراتی عام و تخصصی
3-6-1- توسعه مراکز لجستیک مرزی و دهکده ها و پارک ها و شهرهای لجستیک ساحلی
4-6-1- توسعه زیرساخت های کشاورزی نوین (زراعت و باغبانی هوشمند)
5-6-1- توسعه زیرساخت های مدرن تولید گوشت و لبنیات
6-6-1- توسعه بنادر صیادی و زیرساخت های شیلات
7-6-1- توسعه و نوسازی شناورهای صیادی و تامین کشتی های صید صنعتی
8-6-1- توسعه زیرساخت های نوین پرورش آبزیان
9-6-1- توسعه و نوسازی زیرساخت های صنعتی و توسعه صنایع نفت و گاز
10-6-1- توسعه زیرساخت های معدنی و نوسازی و تجهیز معادن
11-6-1- توسعه پایانه های مسافری مرزی
12-6-1- توسعه اماکن اقامتی و پذیرایی و گسترش زیرساخت های گردشگری
13-6-1- توسعه اماکن خدماتی، رفاهی بین راهی و گسترش تاسیسات جاده ای
14-6-1- توسعه پلاژهای ساحلی و گسترش زیرساخت های تفریحات آبی
15-6-1- توسعه صنایع دستی، مرمت آثار تاریخی و ترویج میراث فرهنگی
7-1- توسعه زیست محیطی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-7-1- توسعه آبخیزداری و مدیریت سیلاب مناطق مرزی و ساحلی کشور
2-7-1- توسعه پارک ها و فضاهای سبز عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور
3-7-1- بهبود شاخص های زیست محیطی مناطق مرزی و ساحلی کشور
گروه دوم: ارتقاء زیرساخت های امنیت عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور - مشتمل بر:
1-2- احداث پاسگاه های مدرن مرزی و ساحلی
2-2- احداث کلانتری ها و پاسگاه های مدرن انتظامی
3-2- ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه امنیت هوشمند مناطق مرزی و ساحلی
4-2- احداث دیوار هوشمند و فنس مجازی مرزی/ ساحلی (مرزبانی و دریابانی هوشمند)
5-2- توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل و تدارکات پلیس انتظامی، مرزبانی و گارد ساحلی
گروه سوم: ارتقاء زیرساخت های دفاعی مناطق مرزی و ساحلی کشور
ادامه...
گروه اول: ارتقاء زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مناطق مرزی و ساحلی کشور
5-1- توسعه اجتماعی مناطق مرزی و ساحلی کشور
براساس مطالب ارائه شده در سلسله نوشتارهای قبل در موضوع تخمین هزینه احداث پایتخت تجاری کشور (احداث کلان شهر تجاری کشور)، توسعه زیرساخت های شهری و روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور مشتمل بر موارد ذیل مفروض بوده، تخمین هزینه بشرح جداول آتی ارائه می گردد.
توضیح: تخمین هزینه ارائه شده در جداول زیر جهت توسعه زیرساخت های مناطق شهری و روستایی موجود (طبق نتایج سرشماری جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395) مفروض بوده، هزینه گسترش سکونتگاه ها و ایجاد شهرهای جدید را شامل نمی باشد.
24-5-1- توسعه و نوسازی ناوگان امداد و نجات مناطق مرزی و ساحلی کشور
چنانچه توسعه و نوسازی ناوگان امدادی و نجات شهرها و روستاهای مرزی و ساحلی کشور در چهار گروه:
1- خودروهای امداد و نجات
2- شناورهای امداد و نجات
3- ناوگان ریلی امداد و نجات
4- و ناوگان هوایی امداد و نجات (بالگردهای امدادی و پهپادهای جستجو و نجات)
بشرح آتی مفروض باشد، تخمین هزینه مرتبط برابر جدول زیر محاسبه و ارائه میگردد.
1-12-4-2- تخمین هزینه توسعه ناوگان امداد و نجات شهرها و روستاهای مرزی و ساحلی کشور
این بخش شامل نوسازی و توسعه بیش از 52 هزار دستگاه موتورسیکلت/ خودرو/ شناور/ واگن/ بالگرد امدادی شهرها و روستاهای مرزی و ساحلی کشور بشرح زیرگروه های آتی است:
توسعه و نوسازی موتورسیکلت های فوریت پزشکی "موتورلانس" شامل:
- 35 دستگاه موتورلانس به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور (بصورت میانگین 1 دستگاه موتورلانس به ازای هر 1000 نفر جمعیت) بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 موتورلانس عملیاتی
- 1 دستگاه موتورلانس به ازای هر 50 کیلومتر از مجموع طول آزادراه ها، بزرگراه ها، راه های اصلی، راه های فرعی و راه های روستایی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 موتورلانس عملیاتی
توسعه و نوسازی خودروهای آمبولانس شهری و جاده ای و آمبولانس ویژه مناطق کوهستانی و صعب العبور و آمبولانس مراقبت های ویژه (MICU) شامل:
- 5 دستگاه آمبولانس شهری به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور (بصورت میانگین) بعلاوه یک آمبولانس پشتیبان به ازای هر 6 آمبولانس عملیاتی
- 3 دستگاه آمبولانس مراقبت های ویژه (MICU) به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور (بصورت میانگین) بعلاوه یک آمبولانس پشتیبان به ازای هر 6 آمبولانس عملیاتی
- 1 دستگاه آمبولانس جاده ای به ازای هر 50 کیلومتر از طول آزادراه ها و بزرگراه ها و راه های اصلی و راه های فرعی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور (مشتمل بر 65% آمبولانس های شهری و 35% آمبولانس های ویژه مناطق کوهستانی و صعب العبور) بعلاوه یک آمبولانس پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- 1 دستگاه آمبولانس مراقبت های ویژه (MICU) به ازای هر 100 کیلومتر از طول آزادراه ها و بزرگراه ها و راه های اصلی و راه های فرعی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور (مشتمل بر 65% آمبولانس های شهری و 35% آمبولانس های ویژه مناطق کوهستانی و صعب العبور) بعلاوه یک آمبولانس پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
توسعه و نوسازی شناورهای آمبولانس دریایی (فوریت پزشکی) شامل:
- میانگین تعداد 3 شناور آمبولانس دریایی به ازای هر کدام از 30 جزیره و شبه جزیره کشور و لحاظ یک آمبولانس دریایی پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- تعداد 1 شناور آمبولانس دریایی به ازای هر 5 کیلومتر از طول نوارهای ساحلی شمالی و جنوبی کشور
توسعه و نوسازی آمبولانس های ریلی (فوریت پزشکی)
به ازای هر 35 کیلومتر از طول خطوط ریلی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور یک آمبولانس ریلی بعلاوه یک آمبولانس ریلی پشتیبان به ازای هر 6 آمبولانس ریلی عملیاتی
توسعه اتوبوس های آمبولانس (فوریت پزشکی) جهت ارائه خدمات فوریت پزشکی در سوانح طبیعی و انسانی گروهی شامل:
- تعداد 1 دستگاه اتوبوس آمبولانس به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور
- تعداد 1 دستگاه اتوبوس آمبولانس به ازای هر 50 کیلومتر از طول آزادراه ها و بزرگراه ها و راه های اصلی و راه های فرعی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور
توسعه و نوسازی خودروهای سبک امداد و نجات و آتش نشانی شامل:
- تعداد 10 خودرو سبک آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- تعداد 1 خودرو سبک آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر 50 کیلومتر از مجموع طول بزرگراه ها، آزادراه ها، راه های اصلی، راه های فرعی و راه های روستایی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
توسعه و نوسازی کامیونت های آتش نشانی و امداد و نجات شامل:
- تعداد 5 کامیونت آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- تعداد 1 کامیونت آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر 50 کیلومتر از مجموع طول بزرگراه ها، آزادراه ها، راه های اصلی و راه های فرعی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- توسعه و نوسازی کامیونت های جرثقیل بالابر امداد و نجات
توسعه و نوسازی خودروهای فرماندهی آتش نشانی و عملیات امداد و نجات شامل:
تعداد 2 دستگاه خودرو فرماندهی آتش نشانی و عملیات امداد و نجات په ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور
توسعه و نوسازی شناورهای آتش نشانی و سیستم های اطفاء حریق کشتی
- تعداد 3 شناور آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر یک از حدود 30 جزیره و شبه جزیره کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 شناور عملیاتی
- تعداد 1 شناور آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر 5 کیلومتر از نوار ساحلی شمالی و جنوبی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 شناور عملیاتی
توسعه و نوسازی کامیون های آتش نشانی و امداد و نجات شامل:
- تعداد 5 دستگاه کامیون آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر شهر مرزی و بندری کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- تعداد 1 کامیون آتش نشانی و امداد و نجات به ازای هر 50 کیلومتر از مجموع طول بزرگراه ها، آزادراه ها، راه های اصلی و راه های فرعی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
که توسعه و نوسازی کامیون های آتش نشانی و امداد و نجات شامل موارد ذیل است:
- توسعه و نوسازی کامیون های بالابر آتش نشانی
- توسعه و نوسازی کامیون های فوماتیک (کف ساز)
- توسعه و نوسازی کامیون های آتش نشانی مخصوص صنایع
- توسعه و نوسازی کامیون های آتش نشانی ویژه
- توسعه و نوسازی کامیون های حامل نردبان سنگین آتش نشانی
- توسعه و نوسازی کامیون های لجستیک آتش نشانی
توسعه و نوسازی جرثقیل های سنگین امداد و نجات شامل:
- تعداد 1 دستگاه جرثقیل سنگین امداد و نجات به ازای هر شهر مرزی و ساحلی بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- تعداد 1 دستگاه جرثقیل سنگین امداد و نجات به ازای هر 50 کیلومتر از مجموع طول بزرگراه ها، آزادراه ها، راه های اصلی و راه های فرعی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
توسعه و نوسازی ماشین آلات سنگین امداد و نجات
- تعداد 5 دستگاه ماشین آلات سنگین امداد و نجات به ازای هر شهر مرزی و ساحلی بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
- تعداد 1 دستگاه ماشین آلات سنگین امداد و نجات به ازای هر 50 کیلومتر از مجموع طول بزرگراه ها، آزادراه ها، راه های اصلی و راه های فرعی موجود و توسعه های آتی در مناطق مرزی و ساحلی کشور بعلاوه یک دستگاه پشتیبان به ازای هر 6 دستگاه عملیاتی
توسعه و نوسازی خودروهای فرماندهی عملیات اضطراری و مدیریت بحران
به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور 1 دستگاه خودرو سنگین مرکز فرماندهی عملیات اضطراری و مدیریت بحران دارای مولد برق سیار، BTS سیار، تجهیزات ارتباطی ماهواره ای و رادیویی، سیستم های ویدئوکنفرانس و ...
توسعه و نوسازی بالگردهای امدادی و جستجو و نجات شامل:
- تعداد 2 فروند هلی کوپتر امدادی و جستجو و نجات به ازای هر شهر مرزی و ساحلی کشور
براساس موارد صدرالذکر، تخمین هزینه توسعه ناوگان امداد و نجات شهرها و روستاهای مرزی کشور بشرح جدول زیر ارائه می گردد.
و قدرالسهم هر کدام از مناطق مرزی و ساحلی کشور از تخمین هزینه نوسازی و توسعه ناوگان خدمات عمومی و امدادی این مناطق شامل:
24-5-2- توسعه و نوسازی ناوگان امداد و نجات مناطق مرزی و ساحلی کشور
25-5-2- توسعه و نوسازی ناوگان خدمات شهری/روستایی مناطق مرزی و ساحلی کشور
26-5-2- توسعه و نوسازی ناوگان خدمات دولتی/عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور
به تناسب طول مرز یا نوار ساحلی مربوطه بشرح جدول ذیل ارائه می گردد.
توضیح1: تامین کلیه خوروهای امداد و نجات با کمترین آلایندگی زیست محیطی (حتی الامکان بصورت خودرو الکتریکی یا هیبریدی) مفروض بوده، تخمین هزینه بر آن اساس ارائه گردیده است.
توضیح2: مدیریت ناوبری و خدمت رسانی کلیه خودروها و شناورها و بالگردهای امدادی و نجات بصورت یکپارچه و هوشمند مفروض بوده، تجهیزات سخت افزاری مربوطه در تخمین هزینه مربوطه لحاظ گردیده است.
توضیح3: سامانه های نرم افزاری مورد نیاز جهت هماهنگی و یکپارچه سازی و هوشمندی ناوگان امداد و نجات شهری/روستایی در بخش تخمین هزینه توسعه سامانه های هوشمند شهرها و روستاهای مرزی و ساحلی کشور لحاظ گردیده است.
با عنایت به سلسله مطالب فوق، تخمین حجم سرمایه گذاری جهت ارتقاء زیرساخت های توسعه پایدار مناطق مرزی و ساحلی کشور و گسترش امنیت ملی بشرح جدول زیر ارائه می گردد.
نکات مهم:
1- سرمایه گذاری در طر ح ها و پروژه های اقتصادی عنوان شده توسط بخش خصوصی مفروض است.
2- تامین هزینه طرح ها و پروژه های غیرانتفاعی صدرالذکر بعلاوه هزینه توسعه زیرساخت های امنیت عمومی مناطق مرزی و ساحلی کشور مشتمل بر:
هزینه انسداد مرزها و کنترل هوشمند مرزها و سواحل کشور (ساخت دیوار هوشمند مرزی و فنس مجازی)
هزینه احداث پاسگاه های هوشمند مرزی و ساحلی (مرزبانی هوشمند / گارد ساحلی هوشمند)
هزینه احداث کلانتری های هوشمند و پاسگاه های مدرن انتظامی مناطق مرزی و ساحلی
هزینه استقرار سامانه یکپارچه امنیت هوشمند مناطق مرزی و ساحلی
هزینه توسعه ناوگان حمل و نقل و تدارکات (لجستیک) پلیس انتظامی، مرزبانی و گارد ساحلی
از محل درآمد حاصل از واگذاری اراضی دولتی و درآمد حاصل از مسئولیت اجتماعی طرح های عظیم سرمایه گذاری (بمانند لحاظ 5% حجم سرمایه گذاری در احداث شهرهای جدید به عمران مناطق پیرامونی) و منابع عمومی متصور است.
3- صدور مجوزهای سرمایه گذاری و احداث پروژه های توسعه اقتصادی مناطق مرزی و ساحلی کشور همزمان با برنامه ریزی و تدارکات اجرای پروژه های ارتقاء زیرساخت های امنیت عمومی این مناطق بنحوی مفروض است که ارتقاء وضعیت اشتغال و افزایش درآمد و رفاه عمومی را بدنبال داشته باشد.
اطلاعات بیشتر:
طرح پوشش فراگیر فوریت های پزشکی - دکتر جبیب معصومی، مجتبی دانشگری
امکان سنجی توسعه مرزها و نقش آن بر امنیت مرزی - دکتر حسن سعادتی جعفرآبادی ، دکتر محمد رضا زیرکی
مبانی نظری و دیدگاه های تئوریک در امنیت و توسعه شهرهای مرزی - حسن سعادت جعفرآبادی
طرح جامع حمل و نقل کشور - دفتر برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل